Ik erger me al twee weken aan een reclamespot van De Standaard op de commerciële TV zenders, waarin men zich op nogal cynische wijze vrolijk maakt over de teloorgang van fauna en flora op de poolgebieden. Maar geen paniek: terwijl de lieve poolbeestjes creperen op het altaar van het kortzichtig kortgewin (ook wel eens kapitalisme genoemd) hoeven onze opgroeiende kindjes niet te wanhopen; De Standaard biedt in primeur een BBC Frozen Planet DVD reeks aan waarop de dan nog levende fauna in al haar glorie te bewonderen valt. Wat een bofferds toch: die kindjes. Wel een beetje spijtig van de pooldieren, dat wel.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het niet over de gelijkaardige spot die je kan bekijken via De Standaard Online. Het mocht dan ook reuze sympathiek wezen, mochten ze deze spot op de TV gebruiken in plaats van de degoutante variant die ons nu beeldbuisgewijs door de strot wordt geramd.

Vergeef me het vitriool gehalte van mijn geraas, lieve mensen, maar er zijn zo van die dingen waar ik van over de groene ga. Vooral als er beestjes aan te pas komen.

