Het dilemma voor de mens, samengevat in 7 minuten. Geweldig! Al verschil ik wel lichtjes van mening inzake type 2 en 3 voor Star Trek en Star Wars beschavingen. Hey, once a trekkie, always a trekkie. Voor de rest, veel stof tot nadenken voor ons stervelingen; we either make it or break it.

En onvermijdelijk duiken dan een aantal vragen op:

– zijn we al bezocht door zgn. type 1, 2 of 3 civilizations of besteden ze – wie kan het hen kwalijk nemen – hoofdschuddend (in de veronderstelling dat ze een hoofd hebben) liever hun tijd (als ze al zo’n concept hebben) aan leukere zaken dan wat er zoal op te pikken valt aan aardse TV-en radio uitzendingen?

– zoeken we zelf wel wetenschappelijk onbevangen genoeg naar ‘buitenaards leven’ zonder dat onze eigen premisses ons parten spelen? Is bv. wat voor ons wetenschappelijk een conditio sine qua non is voor leven, dat ook effectief voor buitenaardse beschavingen? Voor wie dit te gek voor woorden vindt, er zijn al straffere toeren uitgehaald door verwaaide wetenschappers, genre Einstein, die er absoluut geen moeite mee had om alles op z’n hoofd te zetten.

– als een aantal goedmenende aliens (Stephen Hawkins beveelt toch enige behoedzaamheid aan bij First Contact, dat niet noodzakelijk vriendelijk is) ons dan toch incognito komen observeren, wat zouden hun bevindingen, contactprotocollen en aanbevelingen zijn aan hun home-base? Ik zie het al voor me (uiteraard vertaald uit het aliens):

Away mission’s final log entry: found crude signs of civilisation, type 0.

prognosis: expectations for reaching level 1; highly improbable, next to impossible.

Recommendation: stay the hell away from this planet.

U vindt dat lichtjes overdreven? Ik zie het Mr. Spock, met 1 dramatisch Vulcanisch opgetrokken wenkbrauw, anders zo aanbevelen.

Afijn, ik ben lichtjes pessimistisch wat onze aardse ‘beschaving’ betreft, maar ik blijf wel hopen. Omdat hoop essentieel is om tot vooruitgang te komen in onze menselijke conditie. En ook: als we als mens iets kunnen bedenken zoals bv. Star Trek, waarbij First Contact tussen verschillende interplanetaire beschavingen centraal staat en we ons in die state of mind kunnen verplaatsen, geeft dat niet nog meer reden tot hoop? Houd me tegen, of ik wordt nog hoopvol, begot. Enkel nog een miracle solution vinden voor het uitroeien van kapitalisme, racisme en egoïsme en dan zijn we – denk ik – al een eind op weg om type 1 te bereiken. En wie weet, worstelen ze op een andere planeet wel met dezelfde vragen als wij.

