Als geschiedenis freak ben ik nogal een fan van de onnavolgbare Simon Schama, Brits historicus, die de ene reeks na de andere uit zijn mouw schudt op de BBC. I can not quite put my finger on it, maar Mr. Schama is een beetje the quintessential professor, silly head tilts, shoulder shrugs and all. Als zodanig spitant geparodieerd in Dead Ringers. Ik bewonder hem vooral voor zijn commentaar, met een beetje zorgvuldig geplaatst cynisme over de strategie en denkwereld van deze of gene machtswellusteling, afgewisseld met empathische beschrijvingen vanuit de leefwereld van de kleine man, messcherp vocabularium en soms hilarisch hedendaagse parafraseringen of days long gone. Een diep in gedachten verzonken historicus, kuierend in de nevelen van de geschiedenis, tussen graftomben, ruïnes, kastelen, paleizen en middeleeuwse manuscripten.

Ik hoor u al mompelen ‘een saaie vent, kortom’ en dat mag best; maar kijk eens naar een paar afleveringen van A History of Britain; veel kans dat Schama sussend zegt dat het geen pijn zal doen en u naadloos door eeuwen van Britse geschiedenis gidst, zonder dat het 1 minuut zal vervelen. I for one am definitely hooked.

En de BBC mag, naast zijn professoraat in de VS, een belangrijke broodheerdame zijn, toch is ie niet te beroerd om een vlammende aanval in te zetten tegen historische onjuistheden in de prestigieuze TV reeks Downton Abbey, toch nog steeds  Auntie Beeb’s vlaggenschip.

Hieronder een voorsmaakje; we vangen aan bij de Pest a.k.a King Death (not for the faint of heart, dus lezertjes met gevoelige oogjes slaan de  eerste episode best over), in de 14de eeuw, passeren via Richard II, en eindigen waar The War of The Roses (de honderdjarige oorlog) begint, in de 15de eeuw:

Ik peins dat als ik deze hele geschiedenis achter m’n kiezen heb, ik me over de geschiedenis van de Verenigde Staten buig. Want als de Professor dat doet, zal dat ongetwijfeld ongemeen boeiend zijn.

Overigens vind ik Annelies Beck wel een ongelooflijke bofkont en lefgozer: zomaar eventjes Schama interviewen:

Voor ik het vergeet; een streepje Schama parodie:

Leave it to the Brits to mix respect with irreverence.

