Pfff; hoewel mijn ventje zei dat ik maar ‘ns een weekend moest overslaan, kon ik m’n kookgenen toch niet weerstaan; vandaag dus op het programma: eigen recepten

– lamsstoofschotel met verse kaneel, komijn, honing en biocitroenzeste

  • meng de kruiden (doseer naar eigen smaak) met bloem
  • snijd het lamsvlees in dobbelsteentjes (ik nam een lamsbout) en meng het onder het kruidenbloemmengsel
  • braadt het vlees aan in een mengeling van 1 lepel boter en 3 tot vier eetlepels bio-olijfolie
  • deglasseer het baksel en zet het onder water met een kopje (of blokje) vleesbouillon
  • voeg na 1 uur stoven de zeste van een grote biocitroen toe, 1 koffielepel kaneel en 1 koffielepel honing
  • laat stoven naar eigen smaak

– kippestoofschotel met mengeling van milde en bio curry, mango chutney curry

  • meng de kruiden (naar eigen smaak) met de bloem
  • snijd het bio-kippevlees in dobbelsteentjes en meng het onder het kruidenbloemmengsel
  • braadt het vlees aan in een mengeling van 1 lepel boter en 3 tot 4 eetlepels olijfolie.
  • deglasseer het baksel en zet het onder water met toevoeging van 1 kopje kippebouillon
  • laat stoven naar eigen smaak

O ja, er komt geen korrel zout aan te pas in beide gerechten en geloof me, je mist het echt niet. Het enige nadeel tijdens zo’n kooksessie is 2 nerveuze katjes die als klittekruid aan je been plakken en een ventje die zich plots als een hongerige wolf gedraagt. Tsja; de geur van vlees zeker?

